igen sokat hallani az autózásról való diskurzusokban, hogy a sok paraszt nem indexel, meg a drága, menő autókba nem szereltek irányjelzőt (lásd a nem tudom, mennyire ismert szólást arról, hogy ha fölöslegesnek érzed a munkádat, gondolj azokra, akik a BMW-gyárban az indexkart szerelik be).
nos, hát ez akármennyire is közhely, annyira igaz és fontos dolog. most nyilván nem mondok újat, de van ilyen.
a városban elég sokat közlekedek motorral, és a legtöbbször teljes adrenalinkészültségben várom, hogy a szomszéd sávból ki fog indexelés nélkül elém jönni, árgus szemekkel figyelem a sorban lévő autók mozgását, hogy na, na, mikor, és mindig van legalább egy. azért jó, hogy megismertem a közlekedésnek ezt az új szemszögét is motorosként, mert így első kézből tudok róla tudósítani, hogy ez halálosan ijesztő.
jelzem, autóból is az, és bringáról is, de talán motoron ülve a legrosszabb. autóval megúszhatja az ember az ilyesmit kis karcolással, bringával is van esély vészfékezni 20-30 közötti sebességről, bár egyik sem vidám, de például a robogós pizzafutárt nyugodtan meg lehet így ölni vagy nyomorítani egész életére.
van egy másik jelenség is, amit én "civilben", vagy az órák során tanítványommal együtt is tapasztalok:
az ember, aki indexel ugyan, de csak tessék-lássék, vagyis akkor, amikor már a fél autót áttolta a másik sávba, vagy már hetvenről húszra lassított kanyarodáshoz. hogy úgy mondjam, ez már halottnak a csók.
úgyhogy nagyon egyszerű dolgot ismételünk ma, kedves gyerekek.
a sávváltás vagy kanyarodás alapja a
KÖRÜLNÉZÉS
utána az
IRÁNYJELZÉS
és majd csak utána jön a mozdulat maga.
sokszor mondom a tanítványaimnak, hogy nézz előre, és (majdnem) mindent ki tudsz számítani előre. például nézd csak, ott az a kocsi előttünk, most indexel, tehát be fog ide jobbra kanyarodni, erre készüljünk fel, vagyis lassuljunk le, mert ő is le fog, nézd, mindjárt kigyullad a féklámpa, és akkor tényleg. micsoda öröm, kiszámíthatóság!
ez volna ennek a társasjátéknak, amit közlekedésnek hívunk, az alapszabálya. ha nem kiszámítható legalább az, amit azzá lehet tenni, akkor a fene megette az egészet.
ha index nélkül fordulsz, pláne váltasz sávot, nem lehet majd tudni, hogy mikor fogsz lelassulni, merre mozdulsz, ez a mögötted jövő autósnak ijesztő, a motorosnak és bringásnak életveszélyes.
ha autópályán vagy, akkor a nagy sebesség miatt mindenkinek életveszélyes a környezetedben.
egyébként az elmúlt pár évben tapasztalok javulást ebben az utakon, de mondjuk a minap az egyik tanítványommal kimentünk az M3asra, és egész konkrétan talán 20% volt, aki jelzett irányt, mielőtt előzött volna.
most így hogy mondjam neki azt, hogy bízzunk a többiekben is?
melyik irányváltásnál nem kell irányt jelezni?
körforgalomba behajtás és kanyarodó főútvonal. ennyi.
ha kijössz a körforgalomból, igen, akkor is kell, sőt.
különben a többi szerencsétlen honnan tudná, hogy mikor akarsz kijönni?
mai leckénk, hogy az irányjelző életet ment, ne te legyél az, aki megöli a pizzafutárt, mert nem ér ki a kaja.