tájékozódási futásként szoktam hivatkozni azokra az órákra, amikor (haladóbbak esetében) használunk gps navigációt.
előbb-utóbb úgyis fogjátok használni, akkor jó, ha tudjátok értelmezni, igazából csak akkor segítség.
a másik vesszőparipám viszont, és ezt aztán már mindenki hallotta tőlem, hogy azért minimális városismeret és tájékozódási készség nem árt, minél jobban tudod, hogy nagyjából merre mész, a vezetésed is annál biztosabb lesz. mivel az órák Budapesten, és a környékbeli autópályákon zajlanak, és a többségetek itt is fog vezetni utána, ezért általában a város felépítéséről szoktam magyarázni nektek, amíg ki nem érünk az autópályára :)
nézegessetek most ti is egy kis térképet a bejglik megemésztése közben! tök jól bele lehet nagyítani, és látszanak a főbb utak nevei is!
nyilván nem kell futár- vagy taxis-szinten ismerni minden utcát, nézzétek el, hogy nekem pont ez a személyes mániám, de a nagyjábóli irányzékot, bizonyos tájékozódási és viszonyítási pontokat, a város alapvető logikáját nagyon hasznos körülbelül tudni.
ilyen például, hogy
-merre van épp hozzád képest a Duna
-a hidak hogy helyezkednek el egymás után (ezt azért jó tudni, mert a hidak a városon belül is sokszor ki vannak táblázva)
-a legnagyobb főutak (amikből a városból kieérve az egyszámjegyű utak lesznek) hogy helyezkednek el
-melyik városi főútból lesz melyik országos főút
-a körutak elhelyezkedését
ami a főutakat illeti, a képen gyönyörűen lehet látni, egyébként tökéletesen logikusan, hogy északnyugatról indulva, az óramutató járása irányába ágaznak ki a városból a főutak, 1-től 7-ig. ezt szépen mutatják az utcanevek is, mivel ezeket a főutakat a budapestiek nagyjából ismerik, így segít tájékozódni ez is.
1-es főút lesz kifelé a Budaörsi útból, merthogy Budaörs felé tart
2-es lesz a Váci útból Vác felé
3-as a Kerepesi út folytatása
4-es lesz kifelé az Üllői útból
5-ösként folytatódik a Soroksári út
6-osként a Budafoki út
7-es pedig a Balatoni út
és itt körbe is ér az óramutató.
ezeket karikáztam be a térképen, és így szépen látszik is, ahogy kiadják a kört.
ugyanezeket a vonalakat követik az autópályák, az egészet pedig a körutak kötik össze, azt is lehet látni a képen:
belül a Kiskörút, ami a Szabadság- és majdnem szabályosan a Lánchidat köti össze (itt jár végig a 47-49es villamos)
eggyel kijjebb a Nagykörút, ez a Margit- és a Petőfi-hidat köti össze (a hírneves 4-6os vonala)
még eggyel kijjebb a külső körút (Róbert Károly, Hungária és Könyves Kálmán körút), ami a Rákóczi- és az Árpád-hidat köti össze (ezt pedig az 1-es villamosról ismerheted fel)
legkívül pedig az M0 körgyűrű, ami ha egyszer teljesen elkészül, körbemegy Budapest körül, és az összes autópályára és főútra rá lehet hajtani róla.
ha ezt most megnézitek a térképen, jól látszik az egész felépítés, úgy van kitalálva, hogy viszonylag logikus legyen.
akivel már mentünk az M0-s autópályán, hosszan szoktam mutogatni a táblákat, ahogy megyünk egy irányba rajta, már jól kiadja az összképet, ahogy egymás után metszik a körgyűrűt a főutak.
ezt azért jó egy kicsit érteni és ismerni, mert sokkal magabiztosabban tudsz közlekedni, ha nagyjából tudod (nyilván nem mellékutcára pontosan), hogy mi után mi következik, mikor érdemes elkezdeni figyelni a lehajtót, nagyjából a város melyik részénél járhatsz.
nézzétek el nekem, hogy ilyen hosszan elemzem ezt, nem csak azért, mert a tájékozódás az egyik kedvenc részem az egészben, hanem azért is, mert azt figyeltem meg, hogy sokaknak ezek teljesen újak, amikor az autóban ülünk, és szívesen közvetítek olyat is, ami a vezetés technikáján és a szabályokon túl is segíti kicsit a közlekedéseteket :)
további kellemes ünnepek közti remélhetőleg pihenést nektek, a látványos térkép megtalálásáért pedig különös köszönet illeti Olivér Varga - t, az én legkedvesebb térképészemet �