bringázz, hogy jobban vezess
2021. április 17. írta: easternsugar01

bringázz, hogy jobban vezess

 

 

minden alkalommal, amikor új ember érkezik hozzám, az ismerkedés és a gyors kvízkérdések a KRESZ alapjairól - rész után fel szoktam tenni a kérdést, hogy 

 

bringázni szoktál? 

 

na de miért nyomasztok mindenkit ezzel, miközben fújhatnám a szokásos nótát is a közmondásos autós-biciklis ellentét témában? 

egyrészt, nem “autós” vagyok, én egy közlekedő vagyok, sőt, elsősorban gyalogos, mert mindenki gyalogosnak születik, ezt a dumámat majd még máskor is el fogom sütni. 

de közlekedek autóval, bringával, motorral és BKV-val is. erről is fogok egyszer valamit előadni, nyilván :) 

viszont minél több módon közlekedsz, és minél inkább megtanultál már az utcán magad köré figyelni, aminek elég alap módja a bringázás, annál könnyebb lesz más járművet is használni. 

 

mi mindenben segít a vezetésnél az, ha szoktál biciklizni? 

 

1. váltókezelés 

 

értelmesebben kéne tudnom összefoglalni a váltó szerkezetét, és bele lehet kötni, ha azt mondom, hogy ez is hasonló a két járművön, pedig nagyon alap szinten ez igaz. örökké ezzel jövök az órákon, hogy ha a biciklis logikát követve váltogatsz, az elég jó kiindulás. ha feljebb gyorsulsz, feljebb váltasz, hogy ugyanazt a sebességet egy másik fogaskerék segítségével kisebb fordulatszámmal, tehát, kisebb erőfeszítéssel érd el. ha lejjebb lassulsz, lejjebb váltasz, hogy utána majd fel tudj gyorsulni. nem az a szentírás, hogy kettesben kell kanyarodni, hanem az, hogy nyilván lassulsz kanyarodás előtt, ha nem akarsz kicsapódni a kanyarban. márpedig utána nehéz lesz négyesből indulni, ahogy bringával is komoly (és fölösleges) erőfeszítés nehéz fokozatból elindulni. csak itt nem a combizmod dolgozik, hanem a motor, és nem kalóriát használsz, hanem benzint. 

az emelkedőn sem fogsz tudni bringával egy hetes fokozatból elindulni, pláne felgyorsulni, hanem lejjebb váltasz, hogy könnyebb dolgod legyen. a motor is kedveli, ha könnyebb dolga van, a pénztárcád meg főleg. 

 

2. körülnézés, odafigyelés

 

ha biciklizel közúton, valószínűleg ismered az alapszabályokat, az elsőbbségadást, a jobbkézszabályt. valószínűleg ahhoz is hozzá vagy szokva, hogy magad köré nézz, odafigyelj, mert a testi épséged elég fontos. vannak reflexeid, hogy merre nézel, milyen hangból mire következtetsz. ez mind ugyanúgy kell az autóvezetéshez is, bár autóból nyilván jóval több szabályt kell ismerned és betartanod. megszoktad azt is, hogy oldalra nézz, ha oldalra mozogsz. nagy eséllyel az utakat is jobban ismered, amitől magabiztosabb közlekedő leszel, egyáltalán, vannak közlekedési reflexeid. jó nagy előnyből indulsz ezzel azokhoz képest, akik mindig tömegközlekednek. 

 

3. a forgalom ritmusa, a flow

 

hogy erről is mindig mennyit beszélünk, erről is lesz egyszer külön poszt � a városi bringások nagyon jól tudják, hogy minél többet spórolnak az energiával, annál egyszerűbb és stresszmentesebb a közlekedés. ha jól előre nézel, könnyebb kiszámítani, mi fog történni előtted, és mit reagálj rá. például ha piros a lámpa, bringával alap, hogy nem fogsz elkezdeni tekerni, mint az állat, mert minek pazarolni. hanem elkezdesz csorogni, hátha kizöldül, és akkor nem kell megállnod, mert az állásból elindulás eszi meg a legtöbb energiát. ugyebár nem csak kalóriában, hanem benzinben is nyilván ugyanez történik. ezért, meglepetés, autóval is célszerű hasonlóan mozogni, nem taposni a gázt, amikor teljesen fölösleges gyorsulni, a sima lendület is elég. vagy látod például, ha sávot fog váltani a busz, vagy ki kell kerülnöd valamit, és előbb tudsz elkezdeni reagálni. 

ez nem csak biztonságosabb, de sokkal takarékosabb is, mert meg tudsz spórolni egy csomó megállást és elindulást is. 

 

4. együttműködés 

 

minél többféle módon közlekedsz, annál könnyebben érzed át a másik szempontját. ha bringás is vagy, autóból könnyebben fogod észrevenni a biciklisávot, mert benne van a fejedben, hogy létezik. ha meg autós vagy, és épp bringán ülsz, fogod tudni például, melyik az a szög, ahonnan az autós biztosan nem lát meg.

vagy komolyabban fogod venni az irányjelzést, mert jobban átérzed, milyen ijesztő látvány autóból a hirtelen eléd vágó bringás. 

minél több szempontba bele tudsz helyezkedni, annál biztonságosabb lesz, bármelyik közlekedési módot választod éppen. 

és nem utolsósorban nem te leszel az a roppant visszataszító autós, aki ordítva kurvaanyázza a bringásokat, mert ez milyen kínos lenne, ha egyszer másnap épp te is bringás vagy. 

 

5. addig is mozogsz

 

de hát ezt nem is nagyon kell külön megérvelni. tessék bringázni, gyalogolni sokkal többet, és nem eltunyulni teljesen a sofőrülésben, az embernek is meg a városnak is egyértelműen jót tesz :) 

 

végezetül muszáj bemutatnom a saját, a kátyús városba nem tökéletesen praktikus, de megvesztem érte, hogy ilyenem legyen versenybringámat, ami elég sokat szolgált már le, nem csak a számat jártatom itt �

itt pedig csináltam egy kis videót az alapvető városi KRESZ-ről, ha bringáznátok a városban.

A bejegyzés trackback címe:

https://bekesvezetes.blog.hu/api/trackback/id/tr1416504594

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása