tiszteld a BKV-t, mint atyádat és anyádat
2022. május 21. írta: easternsugar01

tiszteld a BKV-t, mint atyádat és anyádat

3221028_d9bab34a79a4ef0cdb48c8ea9af7d821_wm.jpgsokat írtam már arról, hogy autósként, különösen kezdő autósként hogyan érdemes viszonyulni a kisebb és sérülékenyebb közlekedési partnereinkhez, a biciklisekhez és motorosokhoz

most vizsgáljuk meg egy kicsit azt is, hogy hogyan is éljünk együtt a városban nagytestű barátainkkal, és most nem a rottweilerekre gondolok, hanem a buszokra, trolikra és villamosokra. 

 

 

szóval akkor mocskos békávé, sálálálálá? 

na, meg a nagy frászt, azt. 

a BKV minden budapesti életében meghatározó tényező, mindenkinek van sztorija ellenőr elől menekülésről, négyeshatoson konfliktusba keveredésről, a förtelmes aluljárókról, és egyáltalán, mihez is kezdenénk a hetes busz és a Deákon a metró nélkül?

lehet persze szidni, utálni, de köze mindenkinek van hozzá.

mezei sofőrként az első és legfontosabb tételünk az, hogy az autós általában egyedül van, de legalábbis nagyon maximum öten, míg egy buszon azért simán ülnek vagy ötvenen. ez már önmagában is egy szociálisan fontos kérdés: nem illik akadályozni azt, aki közfeladatot lát el, miközben mi rosszabb esetben kényelmesen pöffeszkedünk mondjuk egyhatod busznyi helyet elfoglalva a Rákóczi úton. nem beszélve arról, hogy melyikünk mennyi környezeti kárt okoz (persze arányaiban számolva). nyilván vannak szemétláda buszsofőrök (elég a Belga Kalauz 2. című örökös opuszában szereplő vezetőre gondolni, aki személyes kedvencem) de ez magánügy, az első és legfontosabb szabály, hogy a békávésokat nem leckéztetjük, van elég bajuk enélkül is. őszintén, aki két perc alatt idegbeteg lesz egy személyautó volánja mögött, az mit gondol, mennyi idő alatt jutna el ugyaneddig egy hetes buszt vezetve, annyiért, amennyiért, annyi stressznek kitéve, amennyinek? másfél perc alatt ordítanál te is, hogy "az egyik odajön hozzám, megkérdezi, hol van a Pilóta utca, ne legyek ideges?! ott van bazzeg a táblán, faszfej, az is ki van írva!!!)

és ha még a sofőrrel való empatizálás pillanatnyilag épp nem is áll módunkban, ami előfordul, akkor is ott van még az ötven utasa, aki esetleg nem teheti meg, vagy, nagyon helyesen, nem akarja megtenni, hogy autózzon. legalább erre illik tekintettel lenni.

ha még az illem nem is érdekel senkit, van néhány olyan szabály, ami komoly előnyt biztosít a menetrend szerinti járműveknek, ami itt Budapesten legfőképpen a BKV-t jelenti. 

nézzünk néhányat ebből, hogy hogyan is kell autóval a tömegközlekedést segítenünk.

 

  1. buszsáv használata, elsősorban pedig nem használata

 

 

23905454_1722241947815570_6458271372431609490_n-1.jpg

ismételjük át egy kicsit, hogy ki használhatja a buszsávot:

busz, troli, villamospótló busz: nyilván

nagy fekete BMW: nem

nagy fekete BMW megkülönböztető jelzéssel: igen

bárki más megkülönböztető jelzéssel (mentő, rendőr, tűzoltó, forgalmizavar-elhárító, stb, tehát villogó és szirénázó bárki): naná hogy igen

majd egyszer jobbra forduló: nem

következő lehetőségnél jobbra forduló: igen

motoros: igen

fehér furgonos futár: nem

taxi: igen

bringás: ha külön tábla megengedi

meguntam a dugót: szállj fel a buszra

 

egyszóval NEM, nem zúgunk végig a buszsávon azért, mert nincs kedvünk állni a dugóban a Rákóczin. ha nincs kedvünk állni a dugóban a Rákóczin, akkor szálljunk fel a hetes buszra, vagy egy robogóra, esetleg álljunk mentősnek, és már tessék, szabad is a buszsáv. akkor mehetsz át a buszsávra, ha a következő lehetőségnél jobbra fordulsz, de akkor sem bárhol, hanem ott, ahol a záróvonal meg van szaggatva. tehát ha a Keletinél már tudod, hogy az Astorián majd jobbra fogsz fordulni, ez sajnos nem jogosít a buszsáv használatára. nyilván nyilvánvaló, de azért nyomatékosítjuk. akkor se, ha futár az ember. 

tehát még egyszer, a buszsávot a busz/troli/villamospótló használhatja, a megkülönböztető jelzéses autó, a motorosok és a taxisok, illetve a most rögtön jobbra kanyarodók, ennyi. 

 

2. buszmegálló használata

 

megint triviális, de ki tudja. nem állhatsz meg a buszmegállóban, ha nem vagy busszal (trolival stb). és nem csak várakozni tilos, hanem megállni tilos, tehát nem kötheted ott a cipőfűződet, és nem rakhatod ki ott az utasodat (kivéve ha taxis vagy, vagy betegszállító, de akkor meg nem szorulsz az én KRESZ-tanacsaimra.)  a szabály egyébként úgy szól, hogy:

tilos megállni, a forgalmi és a műszaki okból történő megállás kivételével:

más járművel

villamosmegálló,

autóbusz-megálló,

trolibuszmegálló,

taxiállomást jelző tábla előtt 15 m, utána 5 m távolságon belül, kivéve ha útburkolati jelből más következik,

és autóbuszöbölben, kivéve:

a kijelölt megállóhelyen megálló autóbuszt (trolibuszt), villamost,

az utasok ki- és beszállásának idejére a személytaxit, a betegszállító gépjárművet, az iskolabuszt, és a gyermekeket szállító autóbuszt, továbbá

20 és 6 óra között a kommunális szemét szállítására szolgáló járművet.

ezek mind olyan speciális kivételek, ami a jelentős többségünkre ugye nem vonatkozik, szóval magyarán el a kezekkel a buszmegállótól. 

a 15 és 5 méter pedig többek között azért kell, hogy be tudjon állni a busz.

 

3. állj meg a stopvonalon

img_20220520_233926.jpgelég gyakran látni, hogy sokan a pirosnál vagy a stoptáblánál állva jóval a felfestett vonal (már ha van) után állva várnak a sorukra, mondván, nem tökmindegy, hogy most pont hol, hát úgyis megálltam. mármost az esetek egy jó részében egyáltalán nem tökmindegy, a vonal nem véletlenül van ott, ahol. itt van például az az eset a képen, a Dráva utcában, ahol az egyik sornak itt van a vonal, a másiknak meg ott. rendszeresen látom, hogy a bal oldali sorban az első autó jóval a saját vonalán túl áll meg, mert nem a felfestést nézi, hanem a szomszéd sort. kínos tévedés, és ritka szerencse, ha pont épp nem akar bekanyarodni a troli, aki aztán nem fér el a vonalon túl ácsorgótól, visszatolatni nem tud, és máris okoztunk egy jó kis délutáni káoszt. 

tartsd be ezt a szabályt, ha nem akarod, hogy a kanyarodó busz sofőrje fentről köpjön be a nyitott ablakon.

 

 

 

 4. a megállóból kijövő busz története

legalapvetőbb látvány a városban a busz, amelyik az egyértelmű szabály ellenére nem tud kijönni a megállóból, mert senki nem lassít le, hogy kiengedje. 

na most az a helyzet, hogy a megállóból kifelé indexelő buszt lakott területen kiengedni nem kedves udvariasság, hanem szigorú szabály (nyilván, ha ezt hirtelen fékezés, vagyis balesetveszély nélkül meg tudod tenni). 

237377.jpgez nyilvánvalóan egy szociális feladat, akár tetszik, hogy előtted pöfög a busz, akár nem, ilyen az élet a városban, mégiscsak más prioritás, hogy a BKV be tudja tartani a menetrendet, az utasok ne késsék le a csatlakozásokat, meg a többi, mint hogy nekünk nehogy már lassítani kelljen. elég sokan számítanak ugyanis a BKV menetrendjének nagyjábóli betartására. 

segíthetsz magadon előre figyeléssel egyébként: ha látod, hogy a melletted lévő megállóban bent áll a busz, de még nem indexel kifelé, számíthatsz rá, hogy mindjárt fog, így gyorsíthatsz kicsit, hogy még el tudj menni mellette, de ha már jelez, akkor bizony ki kell engedned. egyáltalán, láss magad köré annyira, hogy ne legyen meglepetés, itt jár valamilyen tömegközlekedés, és számíthatsz ilyen történésre. 

annyit biztosan kezdő vezetőként is megszoktál már, hogy a melletted lévő sávban indexelő jármű jelzése nem parancs, hanem kérés: hadd menjek eléd. kedves dolog, de nem kötelező magad elé engedned, a te sávod pillanatnyilag a tiéd, így a döntés is, viszont ugyanez nem érvényes a tömegközlekedésre, az ő indexe parancs, nem kedves kérés.

na és akkor még egy csavar: 

mindez a feladatsor csak lakott területen belül érvényes. tehát, jaj de jó, a hetes úton nem vagy muszáj magad elé engedni az indexelő Volánbuszt, de legalább akkor gyorsan húzz el mellette (a sebességhatárt lehetőleg betartva), mert annak is van menetrendje. ne sokáig táncoljatok egymás körül.

 

5. a villamos

hát ez egy olyan hosszú külön fejezet lenne, hogy konkrétan van egy Facebook csoport, aminek az a neve, hogy "a villamos és a KRESZ", nagyon sok szabállyal arról, hogy mikor szabad és mikor nem szabad a sínen menni, meg még nagyon sok kivétellel. erről ma nem fogok írni, örülök, ha épp be tudom tartani. egy biztos: sárga, és fáj, ha a szemedbe megy, mi az? na, hát ez. 


img_20220520_232411.jpg

nem kell nagyon sok hozzá, hogy belássuk, a BKV, ikonikus fogalom budapestiek generációi között, napi szidalmak és hőbörgések tárgya, mégiscsak egyik legfontosabb közlekedési partnerünk, úgyhogy legyen szíves mindenki tudomásul venni, mégiscsak fontosabb feladata van, mint nekünk egy darab személyautóval, és egyébként pedig:

béke minden ellenőrnek, buszsofőrnek, békávés testvérek, egyesüljetek! 

(na, honnan az idézet?)

A bejegyzés trackback címe:

https://bekesvezetes.blog.hu/api/trackback/id/tr417836477

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása